Ako nájsť pod stromčekom 7 miliónov €, alebo pozor na kroky nového šéfa NDS

Autor: Ján Marosz | 16.12.2016 o 14:43 | (upravené 16.12.2016 o 16:17) Karma článku: 6,89 | Prečítané:  1572x

Spomínate si na blog Jána Kovalčíka z INEKO, kde píše o tom, že po dokončení úseku D1 Hričovské Podhradie – Lietavská Lúčka za 400 miliónov € bude v r. 2018 odovzdaný do užívania „korčuliarov“, lebo ho nebude na čo napojiť? 

Od r. 2013 totiž NDS (Národná diaľničná spoločnosť) nebola ochotná spustiť súťaž na privádzač Žilina – Lietavská Lúčka v dĺžke 7 km, ktorý by spriepustnil tranzitnú dopravu cez Žilinu, kde sa dopravná situácia výrazne zhoršila.

Budúci týždeň odíde zo svojej funkcie jeden z nedobrých riaditeľov NDS Juraj Valent. Necháme ho na pokoji, ale zrekapitulujme si jeho „prúser“ spočívajúci v ne-konaní v prospech verejného obstarávania na spomínanom privádzači Žilina – Lietavská Lúčka za 23,5 mil. €.

Čas, za ktorý sa privádzač dá postaviť, sú 2 roky. A hoci ako bolo spomenuté, nerobili od r. 2013 nič, v roku 2016 sa predsa na NDS pustili do prípravy podkladov pre verejné obstarávanie. Všetko bolo pripravené a schválené ministerstvom dopravy vo februári 2016. Súťaž, v ktorej sa štandardne dá ušetriť aj 30% z odhadovanej ceny zákazky, sa mohla začať. Číselne by mohla priniesť úsporu približne 7 miliónov €.  Ale nezačala. Šup podklady do „šuflíka“. Podklady boli „refrešnuté“ a znovu pripravené na stôl generálneho riaditeľa NDS Valenta v septembri 2016. Ak by NDS hneď po tomto termíne vyhlásila súťaž v zmysle zákona o verejnom obstarávaní, zmluva s víťazom by sa mohla podpísať v januári 2017. Čo myslíte, dal Valent pokyn na začiatok súťaže? Odpoveď znie „kotlebovsky“: „Ani nie“.

Zodpovední zamestnanci čakajú a čakajú na pokyn na štart súťaže a nič. Naopak Valent veselo rokuje s konzorciom okolo Doprastavu o tom, ako 7 km privádzač prilepiť bez súťaže ako „položku naviac“ (dodatkom k zmluve) k rozostavanej D1 Hrič. Podhradie – Lietavská Lúčka. 

Za povšimnutie stojí fakt, že 23,5 mil. € je len sumár položiek, teda akýsi „výkaz – výmer“ pre uvedený privádzač. Je v ňom zarátaná aj 10% rezerva, ktorá by mohla ostať pri dobrom hospodárení nedotknutá.

Štátna expertíza

Aby sa stavalo kvalitne, ale zároveň hospodárne, existuje tzv. rezortná „hodnota za peniaze“, resp. štátna expertíza. V zmysle § 10 ods. 1 Zákona o verejných prácach sa štátnou expertízou chápe posudzovanie stavebného zámeru s cieľom zhodnotiť optimálne využitie verejných investícií pri financovaní verejnej práce. Štátnu expertízu vykonáva ministerstvo na základe žiadosti predkladateľa o vykonanie štátnej expertízy.

A čo myslíte, požiadala NDS o vykonanie predmetnej expertízy na privádzač za 23,5 mil. € Vašich daní? „Ani nie“. Načo súťažiť, načo šetriť – veď zisky vieme kam potečú a „otrokov“ na diaľniciach zas nejako dobehneme.

Sumár:

– Časová tieseň bola umelo vyvolaná tak, aby neprebehla súťaž. V súťaži sme mohli ušetriť až do 30% hodnoty zákazky, čiže 7 miliónov €.

– Neexistuje technické zdôvodnenie, prečo sa NDS rozhodla pripojiť privádzač k diaľnici D1 Hričovské Podhradie – Lietavská Lúčka.

– Nebola urobená štátna expertíza na konkrétny privádzač – aby sa peniaze míňali efektívne.

Na záver: Veľa šťastia NDS k novému generálnemu riaditeľovi, aby začal stavať (aj spomínaný privádzač) tak, ako sa má a odolával tlakom oligarchie.

 

 

 

 

 

 

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

EKONOMIKA

Ani vyšetrovanie Dúhu nepripraví o verejné zákazky. Pozrite sa, čo stavia

Zmluva na výstavbu tunela za 500 miliónov eur rieši korupciu, vyšetrovanie daní nie.

KOMENTÁRE

Keď je na výber medzi Dúhou a Váhostavom

Kde uviazlo trestné oznámenie vyzerá ako otázka na policajných šéfov.


Už ste čítali?