Ako nájsť pod stromčekom 7 miliónov €, alebo pozor na kroky nového šéfa NDS

Autor: Ján Marosz | 16.12.2016 o 14:43 | (upravené 16.12.2016 o 16:17) Karma článku: 6,89 | Prečítané:  1504x

Spomínate si na blog Jána Kovalčíka z INEKO, kde píše o tom, že po dokončení úseku D1 Hričovské Podhradie – Lietavská Lúčka za 400 miliónov € bude v r. 2018 odovzdaný do užívania „korčuliarov“, lebo ho nebude na čo napojiť? 

Od r. 2013 totiž NDS (Národná diaľničná spoločnosť) nebola ochotná spustiť súťaž na privádzač Žilina – Lietavská Lúčka v dĺžke 7 km, ktorý by spriepustnil tranzitnú dopravu cez Žilinu, kde sa dopravná situácia výrazne zhoršila.

Budúci týždeň odíde zo svojej funkcie jeden z nedobrých riaditeľov NDS Juraj Valent. Necháme ho na pokoji, ale zrekapitulujme si jeho „prúser“ spočívajúci v ne-konaní v prospech verejného obstarávania na spomínanom privádzači Žilina – Lietavská Lúčka za 23,5 mil. €.

Čas, za ktorý sa privádzač dá postaviť, sú 2 roky. A hoci ako bolo spomenuté, nerobili od r. 2013 nič, v roku 2016 sa predsa na NDS pustili do prípravy podkladov pre verejné obstarávanie. Všetko bolo pripravené a schválené ministerstvom dopravy vo februári 2016. Súťaž, v ktorej sa štandardne dá ušetriť aj 30% z odhadovanej ceny zákazky, sa mohla začať. Číselne by mohla priniesť úsporu približne 7 miliónov €.  Ale nezačala. Šup podklady do „šuflíka“. Podklady boli „refrešnuté“ a znovu pripravené na stôl generálneho riaditeľa NDS Valenta v septembri 2016. Ak by NDS hneď po tomto termíne vyhlásila súťaž v zmysle zákona o verejnom obstarávaní, zmluva s víťazom by sa mohla podpísať v januári 2017. Čo myslíte, dal Valent pokyn na začiatok súťaže? Odpoveď znie „kotlebovsky“: „Ani nie“.

Zodpovední zamestnanci čakajú a čakajú na pokyn na štart súťaže a nič. Naopak Valent veselo rokuje s konzorciom okolo Doprastavu o tom, ako 7 km privádzač prilepiť bez súťaže ako „položku naviac“ (dodatkom k zmluve) k rozostavanej D1 Hrič. Podhradie – Lietavská Lúčka. 

Za povšimnutie stojí fakt, že 23,5 mil. € je len sumár položiek, teda akýsi „výkaz – výmer“ pre uvedený privádzač. Je v ňom zarátaná aj 10% rezerva, ktorá by mohla ostať pri dobrom hospodárení nedotknutá.

Štátna expertíza

Aby sa stavalo kvalitne, ale zároveň hospodárne, existuje tzv. rezortná „hodnota za peniaze“, resp. štátna expertíza. V zmysle § 10 ods. 1 Zákona o verejných prácach sa štátnou expertízou chápe posudzovanie stavebného zámeru s cieľom zhodnotiť optimálne využitie verejných investícií pri financovaní verejnej práce. Štátnu expertízu vykonáva ministerstvo na základe žiadosti predkladateľa o vykonanie štátnej expertízy.

A čo myslíte, požiadala NDS o vykonanie predmetnej expertízy na privádzač za 23,5 mil. € Vašich daní? „Ani nie“. Načo súťažiť, načo šetriť – veď zisky vieme kam potečú a „otrokov“ na diaľniciach zas nejako dobehneme.

Sumár:

– Časová tieseň bola umelo vyvolaná tak, aby neprebehla súťaž. V súťaži sme mohli ušetriť až do 30% hodnoty zákazky, čiže 7 miliónov €.

– Neexistuje technické zdôvodnenie, prečo sa NDS rozhodla pripojiť privádzač k diaľnici D1 Hričovské Podhradie – Lietavská Lúčka.

– Nebola urobená štátna expertíza na konkrétny privádzač – aby sa peniaze míňali efektívne.

Na záver: Veľa šťastia NDS k novému generálnemu riaditeľovi, aby začal stavať (aj spomínaný privádzač) tak, ako sa má a odolával tlakom oligarchie.

 

 

 

 

 

 

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

ŠPORT

Sagan začal sezónu klasík druhým miestom, opäť ho zdolal van Avermaet

Belgičan porazil slovenského cyklistu na belgickej klasike Omloop Het Nieuswblad aj minulý rok.

PLUS

Ako pred sto rokmi vysvetľovali príchod tabaku do Európy

Ako sa tabak (dohán) dostal do Európy a ako sa ujalo fajčenie?


Už ste čítali?