Od r. 2013 totiž NDS (Národná diaľničná spoločnosť) nebola ochotná spustiť súťaž na privádzač Žilina – Lietavská Lúčka v dĺžke 7 km, ktorý by spriepustnil tranzitnú dopravu cez Žilinu, kde sa dopravná situácia výrazne zhoršila.
Budúci týždeň odíde zo svojej funkcie jeden z nedobrých riaditeľov NDS Juraj Valent. Necháme ho na pokoji, ale zrekapitulujme si jeho „prúser“ spočívajúci v ne-konaní v prospech verejného obstarávania na spomínanom privádzači Žilina – Lietavská Lúčka za 23,5 mil. €.
Čas, za ktorý sa privádzač dá postaviť, sú 2 roky. A hoci ako bolo spomenuté, nerobili od r. 2013 nič, v roku 2016 sa predsa na NDS pustili do prípravy podkladov pre verejné obstarávanie. Všetko bolo pripravené a schválené ministerstvom dopravy vo februári 2016. Súťaž, v ktorej sa štandardne dá ušetriť aj 30% z odhadovanej ceny zákazky, sa mohla začať. Číselne by mohla priniesť úsporu približne 7 miliónov €. Ale nezačala. Šup podklady do „šuflíka“. Podklady boli „refrešnuté“ a znovu pripravené na stôl generálneho riaditeľa NDS Valenta v septembri 2016. Ak by NDS hneď po tomto termíne vyhlásila súťaž v zmysle zákona o verejnom obstarávaní, zmluva s víťazom by sa mohla podpísať v januári 2017. Čo myslíte, dal Valent pokyn na začiatok súťaže? Odpoveď znie „kotlebovsky“: „Ani nie“.
Zodpovední zamestnanci čakajú a čakajú na pokyn na štart súťaže a nič. Naopak Valent veselo rokuje s konzorciom okolo Doprastavu o tom, ako 7 km privádzač prilepiť bez súťaže ako „položku naviac“ (dodatkom k zmluve) k rozostavanej D1 Hrič. Podhradie – Lietavská Lúčka.
Za povšimnutie stojí fakt, že 23,5 mil. € je len sumár položiek, teda akýsi „výkaz – výmer“ pre uvedený privádzač. Je v ňom zarátaná aj 10% rezerva, ktorá by mohla ostať pri dobrom hospodárení nedotknutá.
Štátna expertíza
Aby sa stavalo kvalitne, ale zároveň hospodárne, existuje tzv. rezortná „hodnota za peniaze“, resp. štátna expertíza. V zmysle § 10 ods. 1 Zákona o verejných prácach sa štátnou expertízou chápe posudzovanie stavebného zámeru s cieľom zhodnotiť optimálne využitie verejných investícií pri financovaní verejnej práce. Štátnu expertízu vykonáva ministerstvo na základe žiadosti predkladateľa o vykonanie štátnej expertízy.
A čo myslíte, požiadala NDS o vykonanie predmetnej expertízy na privádzač za 23,5 mil. € Vašich daní? „Ani nie“. Načo súťažiť, načo šetriť – veď zisky vieme kam potečú a „otrokov“ na diaľniciach zas nejako dobehneme.
Sumár:
– Časová tieseň bola umelo vyvolaná tak, aby neprebehla súťaž. V súťaži sme mohli ušetriť až do 30% hodnoty zákazky, čiže 7 miliónov €.
– Neexistuje technické zdôvodnenie, prečo sa NDS rozhodla pripojiť privádzač k diaľnici D1 Hričovské Podhradie – Lietavská Lúčka.
– Nebola urobená štátna expertíza na konkrétny privádzač – aby sa peniaze míňali efektívne.
Na záver: Veľa šťastia NDS k novému generálnemu riaditeľovi, aby začal stavať (aj spomínaný privádzač) tak, ako sa má a odolával tlakom oligarchie.