Železničná spoločnosť posiela funkčné vlaky do šrotu, ľudí vozí autobusmi

Autor: Ján Marosz | 24.9.2019 o 14:44 | (upravené 24.9.2019 o 15:00) Karma článku: 10,06 | Prečítané:  4764x

Piatok, 20. september, pol siedmej ráno, Makov, obec na Kysuciach. Jozef ide tak ako vždy do práce v Čadci. S tým rozdielom, že už niekoľko dní nemôže využiť vlak. Namiesto neho posiela národný dopravca náhradný autobus. Dôvod? 

Nedostatok HKV, teda - hnacích koľajových vozidiel.

Kto niekedy musel využiť náhradnú dopravu, vie, aké komplikácie to obnáša. Premiestnené zastávky, náročná preprava kočíkov, bicyklov a obvykle aj meškania.

V tieni nedávnych víťazných správ nášho národného dopravcu o veľkolepých výsledkoch spoločnosti o dosiahnutých tržbách, či počte prepravených cestujúcich za prvých 8 mesiacov tohto roka, zostáva čoraz citeľnejší pokles kvality železničnej osobnej dopravy. Ten sa dá veľmi dobre ilustrovať neustálym nárastom počtu podstatne zmeškaných (nad 30 minút), alebo úplne odrieknutých vlakov z dôvodov, za ktoré nesie zodpovednosť dopravca.

Medzi rokmi 2013 a 2017 tento počet vzrástol z necelých troch vlakov denne na takmer 5. A za prvé tri mesiace roku 2019 dosiahol úrovne (hrozivých) viac ako 8 vlakov denne.

Čísla sú priemerné. Počas leta boli dni, kedy sa tieto počty vyšplhali aj na 17 odrieknutých, resp. výrazne zmeškaných vlakov za jeden deň. Rozdiely sú rovnako výrazné aj pri zohľadnení nárastu počtu vlakov od roku 2013 a to na základe prepočtu na vlakové kilometre.

Stále významnejší podiel na týchto neradostných číslach tvoria odriekané vlaky z dôvodu nedostatku hnacích koľajových vozidiel. Pre ne-železničiarov treba na tomto mieste zdôrazniť, že odriekanie vlakov bol v minulosti veľmi zriedkavý úkaz, ktorý sa uplatňoval len v prípade krajných situácií – najmä kalamít, alebo nehodových udalostí. Keď však na konci roku 2016 prekročil počet nepojazdných nových vrútockých motorových vlakov radu 861, tzv. „dunihlavov“,  polovicu ich evidenčného stavu, začali sa objavovať prvé prípady vlakov, nevypravených prosto preto, že chudák strojmajster v depe, postihnutom touto modernizáciou, nemal „ani koleso“. Tou najdotknutejšou bola vtedy najmä linka Nitra – Lužianky a v železničných štatistických materiáloch sa pre takéto situácie vžil krycí názov „prevádzková situácia dopravcu“. Keďže vedenie národného dopravcu zistilo, že sa im táto „novinka“ prepiekla vcelku bez následkov (verejnosť si len pofrfľala a neprišla im hneď porozbíjať okná na ústredí), dospeli k názoru, že odriekanie vlakov je vlastne celkom súci nástroj operatívneho riadenia vlakovej dopravy a začali si ním pomáhať aj v menej exponovaných prípadoch. V roku 2018 preto už nebolo nič mimoriadneho, keď sa vlaky nahrádzali autobusovou dopravou aj na linkách, ktoré neboli postihnuté len nespoľahlivosťou vrútockých „dunihlavov“. Ani potom ale ohlasy týchto excesov nedosiahli až po kancelárie ZSSK na bratislavskej Rožňavskej ulici, takže tam sediacim úradníkom rástli krídla i naďalej.

V septembri 2018 však nastal na železnici smolný týždeň, kedy sa jednoducho nedarilo; každý deň sa vlak buď roztrhol, alebo zhorel, alebo naň aspoň spadlo trolejové vedenie. Keďže sa vtedy všetky reflektory upreli plnou silou na železničnú spoločnosť, jej úradníci sa už vážne museli prebrať z letargie a urobiť niečo veľkého. Žiadne racionálne riešenie – napríklad podstatne prepracovať spôsob zabezpečovania údržby železničných vozidiel – sa im však nevidelo natoľko rýchle a efektné, aby to zažehnalo nevítanú pozornosť médií. ZSSK sa napokon rozhodla urobiť veľkolepé gesto: potrestať neposlušné a nespoľahlivé rušne tak, že ich pošlú rovno do šrotu; to sa dalo urobiť energicky a dostatočne demonštratívne. Okrem viacerých „laminátok“ (inak spoľahlivých a u súkromníkov veľmi obľúbených elektrických rušňov) toto rozhodnutie celkom nepochopiteľne postihlo aj väčšinu relatívne nových a v prevádzke aj pomerne osvedčených motorových vozňov radu 811, z ktorých časť v druhej polovici 90. rokov 20. stor. vznikla rozsiahlou rekonštrukciou starších vozidiel, časť bola vyrobená úplne nanovo. Čo na tom, že za zrušené stroje nejestvovala žiadna náhrada.

A tak nečudo, že v roku 2019 ďalej utešene narastá počet vlakov, odriekaných z dôvodu „nedostatku HKV“. Hneď po Novom roku sa to prejavilo na zavedení náhradnej autobusovej dopravy na trati Hronská Dúbrava - Banská Štiavnica, keď bolo potrebné už aj zmobilizovať všetko, čo malo kolesá na politické obnovenie železničnej osobnej dopravy na trati Zvolen - Šahy. V júni tohto roku bolo pre chýbajúce vozidlá odrieknutých celkom 63 vlakov, v septembri ich počet len za necelé tri týždne (do 20.9.) dosiahol 52. Najviac trestanými traťami sú dnes Hronská Dúbrava – Banská Štiavnica, Zvolen – Krupina, Zvolen – Fiľakovo, Tr. Teplá – H. Srnie, Zohor – Záhorská Ves, Kúty – Skalica na Slovensku, Trenčín – Chynorany, hitom posledného mesiaca je trať Makov – Čadca       

V hnutí OĽANO nespochybňujeme dôležitú modernizáciu vozového parku ZSSK. To sa ale nemôže diať tak, že staré vyhodíme, nové nemáme a železničný dopravca vozí ľudí v autobusoch.

Ak by ste podľahli pesimistickému dojmu, že zdravý rozum prestal už celkom existovať, nie je tomu tak. Väčšinu zrušených zánovných motorových vozňov radu 811 vykúpili zo šrotu rôzne, najmä zahraničné firmy. Celkom si „oblízali prsty“, ako dobre nakúpili; veď niektoré ešte mali elektronické rýchlomery, vysielačky a naftu v nádržiach, takže sa dali tu a tam aj naštartovať. Septembrový prevoz ôsmych motorových vozňov radu 811 do susednej Českej republiky a ich technický stav ilustrujú priložené fotografie.   

                                                                          autor je tieňový minister dopravy hnutia OĽANO

 

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

INTERAKTÍVNY WEB 1989

Mrznúce prsty, rodičia sa boja. Padajú komunisti

Denník SME spustil výnimočný interaktívny web 1989: Cesta k slobode.

Dobré ráno

Dobré ráno: Keď ženy utekajú od mafiánskych manželov

Vincenza Rando v rámci organizácie Libera pomáha talianskym ženám.


Už ste čítali?